Uppvärmning, tappvarmvatten och el

Uppvärmning och tappvarmvatten
På månadsavin för medlemsavgiften finns det också ett schablonbelopp för uppvärmning och tappvarmvatten. Detta belopp är den förväntade kostnaden för uppvärmning och tappvarmvatten. 

De olika posterna på avin ska tolkas på följande vis:

Uppvärmning
Schablonbeloppet som alla betalar i förskott är baserat på lägenhetens andelstal. Detta räknas inte av mot faktisk förbrukning.

Tappvarmvatten
Schablonbeloppet som alla betalar i förskott är baserat på lägenhetens andelstal. Detta räknas sedan av i efterhand mot faktisk förbrukning och debiteras i efterskott, kvartalsvis. 

El
Du ska inte teckna eget elnätsavtal då Rudan har gemensamhetsel. Det innebär att föreningen har ett centralt avtal med Vattenfall som omfattar alla hushåll. Istället för att varje lägenhetsinnehavare har ett individuellt elnäts- och elhandelsavtal så köper föreningen in el för hela fastigheten. Kostnaderna fördelas retroaktivt utifrån den enskilda lägenhetens förbrukning och debiteras på månadsavin.

Vid frågor gällande debitering av värme, vänligen maila styrelsen på styrelsen@brfrudan.se och inte vår ekonomiska förvaltare. 

Viktigt vid försäljning
Då debitering av faktisk förbrukning kan släpa upp till 6 månader är det viktigt att du som säljare informerar mäklare och köpare om detta. Köparen kommer att få en avräkning över din varmvattenförbrukning efter du har flyttat och du som säljare måste därför komma överens med köparen om hur kommande debitering ska fördelas mellan er. Föreningen och dess styrelse har ingen del i affärsöverenskommelsen.